Opiskelijat myöhässä tunneilta – miten ratkaista Karelian opiskelijoiden autopaikkojen puute?

’’Karelian kampuksilta on mahdotonta saada parkkipaikkaa’’, kommentoi yksi Forms -kyselyyn vastanneista. Kuva: Silja Puumalainen

Karelia-ammattikorkeakoulun kampuksilla on pulaa opiskelijoille tarkoitetuista parkkipaikoista. Vähäiset pysäköintipaikat hiertävät opiskelijoiden mieltä niin Tikkarinne- kuin myös Wärtsilä-kampuksella. Miten tilanteeseen on päädytty ja mitä asian ratkaisemiseksi voisi tehdä? Kyselimme kanssaopiskelijoiden kokemuksia, henkilökunnan mielipiteitä, sekä haastattelimme Karelian toimitilainsinööriä ja hallinto- ja talousjohtajaa asian tiimoilta.

Toimitusryhmä: Ella Harju, Emmi Pyykkö, Silja Puumalainen, Nelli Tikkanen ja Ilmari Karhapää
Valokuvaus: Silja Puumalainen

Oikeastaan jokaisen oppitunnin alussa vähintään yksi opiskelija tulee hieman myöhässä ja kertoo, ettei löytänyt parkkipaikkaa autolleen. Onko kyseessä vain helppo selitys oman aikatauluhallintaongelman sivuuttamiseksi vai onko kyseessä oikea ongelma pysäköintipaikkojen suhteen? Jossain kouluissa kyseessä olisi varmasti tekosyy, mutta Karelia-ammattikorkeakoulun kampuksilla opiskelijoiden parkkipaikoista on oikeasti pulaa.

Tikkarinne-kampuksella opiskelijoille on käytössä Nepenmäen urheilukentän vieressä olevat B-tunnuksella merkityt paikat, jotka ovat koulupäivän aikana tupaten täynnä. Opiskelijat saavat haettua aina lukuvuoden alussa B-tunnuksella merkityt pysäköintikortit autoihinsa.

Kuva: Silja Puumalainen

Lisäksi koulun edustalla on yhteensä noin kymmenisen kiekkopaikkaa, joissa on aikaa kaksi tai neljä tuntia kerrallaan. Näille paikoille ehtii vain, jos tulee koululle ennen aamukahdeksaa. Aikainen opiskelija parhaat parkkipaikat nappaa, vai miten se meni.

Nepenmäen kentän vieressä on kuitenkin C-tunnuksella merkittyjä paikkoja, joihin koulun henkilökunnalla on tunnuskortit autoissa. Nämä paikat yleensä ammottavat tyhjyyttään, koska opettajille ja henkilökunnalle on paikkoja niin ylhäällä koulun edessä kuin alhaalla ns. koulun takana. Voisiko osaa henkilökunnan paikoista siirtää opiskelijoiden käyttöön vai kannustetaanko vähäisillä parkkipaikoilla opiskelijoita tulemaan julkisilla, pyörällä tai kävellen kouluun? Ehkä kuitenkin tuossa tapauksessa paikkoja olisi supistettu enemmän. Näin alkuvuodesta 2024 myös Tikkarinne-kampuksen toimiminen presidentinvaalien äänestyspaikkana, lisäsi vilskettä parkkipaikoilla.

Autoilevien opiskelijoiden kokemuksia kampusten parkkipaikoista

Teetimme Forms-kyselyn Karelia ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselyyn vastasi opiskelijoita niin Tikkarinne- kuin Wärtsilä-kampukseltakin. Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 23, joista 7 kulkee aina autolla kouluun. Vastaajista 8 vastasi kulkevansa usein autolla kouluun. Kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että parkkipaikkoja on liian vähän.

Kyselyn vastauksistakin käy ilmi, kuinka parkkipaikkojen vähyys aiheuttaa myöhästymistä oppitunneilta. Vastaajien mukaan parkkipaikkaa on erityisen vaikeaa löytää, kun koulu alkaa myöhemmin kuin klo 8.00.

Kyselystä käy ilmi, että moni opiskelija joutuu jättämään auton muualle kuin koulun parkkipaikoille. Vastaajista 6 kertoo saaneensa sakon tämän takia.

Lähes jokainen kyselyyn vastanneista kertoo parkkipaikkojen vähyyden aiheuttavan stressiä. “Varmistaakseni parkkipaikan tulen usein kouluun kahdeksaksi, vaikka tunnit alkaisivat paljon myöhemmin. Tuntuu että se on ainoa tapa saada parkkipaikka. Sekin on hyvin kuluttavaa.”, kirjoittaa yksi vastaajista.

Kuva: Silja Puumalainen

“Lisäksi koulua lähempänä oleva parkkipaikka kaipaisi kunnostusta, koska siinä on maassa älyttömät kuopat”, kommentoi yksi kyselyyn vastannut opiskelija. Myös katukivetykset ovat parkkipaikalla osittain huonossa kunnossa ja lähteneet murentumaan. Kyseinen kuva on otettu tänä talvena 2024. Henkilökunnan mukaan parkkipaikkojen kunnosta vastaa Joensuun kunta.

Henkilökunnan näkemyksiä

Kysyimme mielipidettä asiaan myös opettajiltamme, jotka käyttävät Tikkarinne- kampuksella C- luvan parkkipaikkoja. Heidän mielestään B-luvan paikkoja ei ole riittävästi, mutta henkilökunnan parkit riittävät hyvin, ellei jopa liian hyvin. Esimerkiksi talon takana sijaitseva alaparkkipaikka on usein puolityhjä.

Tikkarinne-Kampuksen C-parkkipaikka. Kuva: Silja Puumalainen

Asiaan voisi varmasti harkita sellaista ratkaisua, että parkkipaikat jaettaisiin henkilökunnan ja oppilaiden välillä tarpeen mukaan. Osa opiskelijoista on tullut tunneille myöhässä ja sanoneet syyksi sen, ettei parkkipaikkoja löydy. Opettajat kuitenkin ymmärtävät sen, sillä parkkeja joutuu usein etsimään myös koulun ulkopuolelta, kuten Forms- kyselyn vastauksista voidaan huomata.

Lehtori Juha Valonen kertoo, että parkkien käyttö vaihtelee vuodenajasta toiseen, esimerkiksi harjoittelut muuttavat tarvetta opiskelijoiden osalta. Opiskelijoille pitäisi tietysti olla tasa-arvoisesti tarjolla parkkipaikkoja, siinä kuin henkilökunnallekin. Lehtori Pilvi Dufva toivoo, että tilanteeseen tulee parannusta. Varsinaisesti parkkipaikkoja ei saada lisää, mutta B/C-jakoa voitaisiin kehittää parempaan suuntaan. Myös Tikkarinne-kampuksen vahtimestari Teemu Vartiainen kertoo, että hänkin on kuullut parkkipaikoista kritiikkiä.

Tikkarinne-Kampuksen B-parkkipaikat. Kuva: Silja Puumalainen

Onko ongelmaan ratkaisua?

Haastattelimme toimitilainsinööriä Hannu Tolvasta ja hänen mukaansa parkkipaikkojen laajentamisessa tulee vastaan lähistön kaavoitukset, jotka on varattu omakoti- ja kerrostaloille. Karelian täytyisi vuokrata lisää parkkialueita, mutta sekään ei ole Tolvasen mukaan kestävä ratkaisu. Karelialla on nyt jo enemmän parkkipaikkoja, mitä tonteilla on sallittu.

”Parkkipaikkojen laajentaminen ei ole lyhyt prosessi ja voi viedä jopa 10 vuotta”, toteaa Tolvanen. Karelialla ei ole myöskään laillista valtaa ottaa lisää parkkipaikkoja. Tolvanen kertoo, että asiaa on yritetty hoitaa, mutta se vie aikaa. Parkkipaikkojen laajentaminen vaatisi Karelialta paljon rahaa. Tolvanen suositteleekin opiskelijoita käyttämään julkisia kulkuneuvoja ajamisen sijaan.

Karelian hallinto- ja talousjohtaja Pia Hiltunen toteaa, että Tikkarinteen osalta tilanne on haastavampi kuin Wärtsilän osalta. Hiltusen mukaan joskus vuosia sitten on selvitetty Joensuun kaupungin kanssa erilaisia mahdollisuuksia pysäköintitaloa myöten, mutta alue on niin ahdas, että parannusmahdollisuuksia ei juurikaan tunnu olevan. ”Wärtsilä-kampuksen tilannetta helpottaaksemme vuokrasimme Sortavalankadun varrelta noin puolen kilometrin kävelymatkan päästä lisää parkkipaikkoja”, kertoo Hiltunen.

Joensuun kaupunki omistaa Karelian kampuskiinteistöt. ”Kuten julkisuudesta olemme lukeneet, kaupungin investointisuunnitelmille on asetettu tiukka euromääräinen katto, joten en usko, että ainakaan lähivuosina autopistokepaikkoihin on investointirahaa tulossa”, lisää Hiltunen.

Lopputulema

Olemme myös itse huomanneet, että parkkipaikkojen löytäminen kampuksella on usein haastavaa. Olemme saaneet sakkoja, koska olemme joutuneet jättämään auton koulun parkkipaikkojen ulkopuolelle. Tämä usein aiheuttaa myöhästymistä tunneilta.

On harmittavaa huomata, miten paljon parkkipaikkojen vähyys lisää opiskelijoiden stressiä, mikä vaikuttaa koulunkäyntiin. Vaikka olemme ensimmäisen vuoden opiskelijoita, olemme huomanneet, että jokaisena vuodenaikana parkkipaikoista on puutetta. Etenkin talvella tilanne kärjistyy, kun aurattava lumi vie osan parkkipaikoista, ja parkkeerausta ei suoriteta järjestelmällisesti, koska parkkiviivoja ei näy.

Parkkipaikkoja ei siis ole mahdollista saada lähiaikoina lisää, mutta henkilökunnan ja opiskelijoiden paikkojen jako voisi olla sijoiteltu enemmän tarpeen mukaan. Keväällä tilanteeseen voidaan toivottavasti saada hetkellistä helpotusta, kun pyöräilykelit paranevat.