J&S Elokuvatuomioistuin 1. Star Wars: The Rise of Skywalker

Tässä elokuva-arvostelusarjassa me, Santeri ja Jussi, analysoimme ja arvostelemme mielestämme mielenkiintoisia elokuvia, olivat ne sitten vasta julkaistuja tai sitten vanhempia klassikoita. Sarjamme ensimmäisessä elokuva-arvostelussa kuulet kahden Star Wars -fanaatikon ajatuksia ja mielipiteitä elokuvatrilogian viimeisestä osasta, minkä on tarkoitus päättää koko elokuvasaaga. Käymme arvostelussa läpi elokuvan tapahtumia, joiden väliin olemme heittäneet omia pohdintojamme sekä mielipiteitämme. Tervetuloa mukaan matkalle kaukaiseen galaksiin!

Toimitusryhmä: Santeri Sallinen, Jussi Liusvaara. Grafiikka: Sofia Partanen, Marjukka Karppinen.

Ensimmäisen ritarikunnan yksinvaltias Kylo Ren saa viestin, jossa kerrotaan entisen Galaktisen Imperiumin Keisarin paluusta. Yksinvaltias hyökkää Mustafarille ja löytää tiennäyttäjän, jonka avulla hän matkustaa Keisari Palpatinen piilopaikkaan Exegoliin. Siellä hän löytää Palpatinen sith-temppelistä kytkettynä laitteisiin, jotka pitävät häntä hengissä.

”Meidän mielestämme elokuva alkaa hienosti, se tuo katsojalle mielikuvan, että nyt alkaa tapahtumaan asioita, ja alun musiikki luo jännittävän tunnelman. Mutta kaikki tämä hetkellisesti unohtuu, kun katsojalle selviää, että Palpatine onkin yhtäkkiä elossa. Suurimmat Star Wars -fanit repivät jo tässä vaiheessa pelihousunsa, koska tämän ei missään olosuhteissa pitäisi olla mahdollista, ja Disneyn käsikirjoitustyöryhmä kohtaa syyttävien sormien pistävän osoituksen.”

Sillä välin Rey jatkaa jediopintojaan Leia Organan kanssa, kun Vastarinta saa tiedon Palpatinen paluusta. Rey löytää Luke Skywalkerin muistiinpanoja ja lähtee näiden pohjalta etsimään toista tiennäyttäjää Pasaanalta ystäviensä kanssa. Kylo Ren saa tietää Reyn olinpaikasta ja hyökkää hänen kimppuunsa. Renin ritarien kaapattua tikarin ja Chewbaccan, Rey yrittää estää alusta pakenemasta, mutta hänen Voimansa vahingossa räjäyttää sen. Kaikki luulevat Reyn räjäyttäneen Chewbaccan aluksen, mutta hän onkin Renin ritarien hallussa toisessa aluksessa ja myös Millenium Falcon kaapataan.

”Tässä vaiheessa elokuvan juoni on edennyt jo todella paljon ja todella nopeasti, ehkä jopa meidän makuumme liiankin nopeasti. 5–10 minuutin aikana katsoja saa niin paljon uutta tietoa siitä, mitä on tapahtunut ja mitä tulee tapahtumaan, että siinä oli hyvin vaikea pysyä perässä. Kyseenalaistamme myös sitä tapaa, jolla Rey tuhoaa aluksen.”

Miten Rey voi olla jedi, jos hän käyttää pimeän puolen voimia räjäyttäessään aluksen? Mistä lähtien sähkötys Voimaa on voinut käyttää asioiden räjäyttämiseen?

Reyn ryhmä matkaa lumiplaneetta Kijimille, missä C-3PO kyetään ohjelmoimaan uudestaan, jotta hän voisi kääntää tikarissa olevan viestin. Ohjelmointi onnistuu ja tiennäyttäjän sijainniksi paljastuu yksi Endorin kuista, merikuu Kef Bir. Samaan aikaan taivaalle ilmestyy tähtihävittäjä, missä ovat tikari, Chewbacca ja Millenium Falcon, joita ryhmä lähtee pelastamaan. Ryhmä saa pelastettua kaiken, ja he lähtevät kohti Kef Biriä.

”Haluaisimme tähän väliin nostaa esiin elokuvassa käytetyt erikoistehosteet ja –efektit, jotka ovat meidän mielestämme fantastisia, ne tekevät elokuvasta visuaalisesti kauniin. Mutta näistä löytyy kuitenkin kritisoitavaa, sillä näillä hienoilla efekteillä ja tehosteilla Disney on luonut tähän elokuvaan paljon asioita, joiden ei pitäisi olla mahdollisia. Esimerkiksi Reyn ja Kylo Renin välinen ns. Voimayhteys, missä he ikään kuin pystyvät kommunikoimaan ja jopa taistelemaan keskenään, vaikkeivat he olisi edes samassa paikassa. Herää jälleen kysymys; Mistä lähtien tämä on ollut mahdollista?”

Kef Birillä Reyn ryhmä löytää Toisen Kuolemantähden jäänteitä, joissa tiennäyttäjä on. Rey löytää tiennäyttäjän, mutta Kylo saapuu paikalle ja tuhoaa tiennäyttäjän. Syttyy Reyn ja Kylon välinen valomiekkataistelu, minkä seurauksena Rey pakenee Ahch-Tolle Kylon TIE-hävittäjällä. Siellä Rey tapaa Luken hengen, joka rohkaisee Reytä kohtaamaan Palpatinen. Rey matkaa Exegolille Kylon tiennäyttäjän avulla.

”Jatketaan asioiden ihmettelyä. Tällä kertaa mieliimme juolahti kysymys:

Miten ihmeessä Toisesta Kuolemantähdestä voi olla enää mitään jäljellä, kun se on kolme elokuvaa sitten räjähtänyt täysin atomeiksi?!

Ja sen lisäksi me kritisoimme tikarin roolia tässä tarinassa ja juonikuviossa, missä pyritään löytämään Exegol.”

”Myös taistelukohtauksesta löysimme kritisoitavaa. Muun muassa Voiman avulla parantaminen aiheutti meissä paheksuntaa. Tämä liittyy siihen, kuinka George Lucas luomassa saagassa Anakin Skywalker yritti löytää keinoa pelastaa rakkaimpansa hengen, muttei koskaan sitä löytänyt, sillä se on mahdotonta. Kun tämä on kerta jo monia elokuvia aiemmin todettu mahdottomaksi asiaksi parantaa ketään Voiman avulla, niin miten se yhtäkkiä voikin olla mahdollista? Miten Rey on noin vuoden jedikoulutuksella oppinut tämän taidon, kun esimerkiksi Obi-Wan Kenobi ei oppinut tätä koko olemassaolonsa aikana, vaikka hänellä olisikin ollut tilaisuuksia käyttää tätä taitoa, esimerkiksi oman mestarinsa Qui-Gonin pelastamiseksi?”

Elokuvan lopputaistelut ovat mielestämme hyvin antiklimaattisia, sillä koko taistelusta puuttuu tietty eeppisyys.

”Vaikka siinä hyökätään vihollisen sotilaita vastaan tähtihävittäjän päällä hevosilla ratsastaen ja ilmassa taistellen, niin silti tuntuu siltä, että jokin tästä puuttuu. Esimerkiksi jos nämä tuhannet muut tähtihävittäjät ilmassa olisivat jotenkin osallistuneet taisteluun, se olisi tehnyt lopputaisteluista huomattavasti eeppisemmän, sillä tässä lopputaistelussa ne ovat vain paikallaan, eivätkä tee mitään. Lisäksi Palpatinen lyöminen on mielestämme hyvin laiskasti kirjoitettu. Sen olisi pitänyt jättää katsojalle se vaikutelma, että viimeinenkin sith on lyöty, galaksissa vallitsee viimein rauha, ja saaga on valmis. Tämä elokuva ja kohtaus ei sitä tee. Olisimme ehkä kaivanneet enemmän aiempien elokuvien kaltaista eeppistä valomiekkataistelua ja kaikkien elokuvien todellisen päähenkilön Anakinin paluuta, ja hänestä tehdyn ennustuksen viimeistä toteutumista.”

Meidän mielestämme Star Wars: The Rise of Skywalker tarjoaa hyviä roolisuorituksia ja vaikuttavia visuaalisia tehosteita, mutta sen juoni on hajanainen ja epäjohdonmukainen laiskan kirjoittamisen vuoksi. Elokuva, ja koko trilogia, ei kerro Reyn tarinaa johdonmukaisesti ja selkeästi, mikä tekee hänestä liian voimakkaan hahmon ja tuhoaa saagan ”Valittu” -ennustuksen. Liiallinen ja epäolennainen huumorin käyttö heikentää elokuvan vakavuutta, ja jotkin visuaaliset tehosteet uhmaavat franchisingin lorea. Vaikka musiikki ja visuaaliset tehosteet ovat onnistuneita, laiska käsikirjoitus johtaa lopulta pettymykseen elokuvaa ja samalla koko trilogiaa kohtaan.

Lopullinen arvosana:

GIF: Marjukka Karppinen,  Kansi- ja kuvituskuva: Sofia Partanen